Informatie

10 juni - 10 juni

20:15 - 22:00 uur

25,00

Feest en Vuur, Feestend en dansend de afgrond in

Berlage Saxophone Quartet:
Lars Niederstrasser, Juani Palop, Eva van Grinsven, Peter Vigh

Martijn Cornet – bariton
Karin Strobos – sopraan

Wijnand van Klaveren – arrangementen
Pim Veulings – regie
Paul Boereboom – scenografie

Programma

I Inleiding George Gershwin
Cole Porter
The man I love
Day and Night
II Inleiding Werner Richard Heymann
Robert Stoltz
Erwin Schulhoff
Irgendwo auf der Welt
Salomé
Alla Serenata
III Paul Godwin
Friedrich Hollaender
Mischa Spoliansky
Erwin Schulhoff
Ob du glücklich bist
Wir sind von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt
Heute Nacht oder nie
Tango
IV  Theo Mackeben
Kurt Weill
Harold Arlen
Erwin Schulhoff
Bei Dir war es immer so schön
Fragment uit het eerste deel van de tweede Symphonie
Stormy Weather
Bass Nachtigall, deel 1: Meditation, voor bassaxofoon
V Kurt Weill Youkali
Strijkkwartet deel 1
VI Ray Henderson
James Johnson
Cole Porter
You’re the cream in my coffee
Charleston
Anything goes

Met muziek van Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill.

De Roaring twenties. Een muzikale en culturele bloeiperiode tussen twee wereldoorlogen in. Glitter en glamour tegenover onheil dat nadert én vers in het geheugen staat gegrift. Een spreekwoordelijke dans op de vulkaan, ongeveer 100 jaar geleden, die verdacht veel weg heeft van onze tijd.

Het Berlage Saxophone Quartet en zangers Karin Strobos en Martijn Cornet brengen in een avondvullend programma een keur aan liederen uit dit woelige interbellum: het tijdperk van de opkomende jazz, bigbands en natuurlijk de opmars van de saxofoon. George Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill passeren de revue in arrangementen van Wijnand van Klaveren.

 

 

 

 

 

Hij zet het Saxofoon kwartet in als bigband, orkest en ‘barpiano’ in één. Zij toveren alle denkbare klankkleuren uit hun saxen. Choreograaf en regisseur Pim Veulings ensceneert het geheel in een ongedefinieerde periode.

Crises zijn van alle tijden, en onze reacties daarop lijken beangstigend veel op elkaar: kop in het zand en al feestend de afgrond in.

Een feestelijke voorstelling met een duister randje over naderend onheil en hoe wij mensen daarmee omgaan.

Mensch, Feier!

De Volkskrant over GOLDBERG VARIATIONEN: “Het bewijst hoe geweldig goed ze op elkaar zijn ingespeeld.”
Telegraaf over Karin Strobos in La Cenerentola van Opera Zuid: “Geheel volgens verwachting is de mezzo Karin Strobos in de titelrol het stralende middelpunt”