Informatie

31 oktober

15:00

€17,50 / €12,50

ArkA Symfonie Orkest Maastricht, een traditie……

In 2009 nam ArkA het initiatief om Allerzielenconcerten te organiseren;
concerten met een programmering die een sfeer oproept om even stil te kunnen staan bij het verlies van dierbaren en daarmee op een positieve
manier om te gaan.

Op het eerste programma stonden de tweede symfonie van Johannes Brahms en de Kindertotenlieder van Gustav Mahler. De muziek werd
afgewisseld met gedichten en een vertelling van de hand van en voorgedragen door de Maastrichtse dichter/neerlandicus Wiel Kusters. Het
programma bleek te voorzien in een behoefte; artistiek gezien werd het een succes en de bezoekersaantallen overtroffen de verwachtingen. In de daarop volgende jaren lukte het ArkA steeds een aansprekende programmering te realiseren.

In 2010, in samenwerking met Kamerkoor Maastricht, werd Hendrik Andriessens compositie l’Histoire de l’Enfant de Dieu uitgevoerd, een werk op
een tekst van de Maastrichtse schrijver/dichter Pierre Kemp, dat sinds 1921 niet meer was uitgevoerd.

In 2011 werden o.a. de Music for the funeral of Queen Mary van Henry Purcell en de Pavane pour une infante défunte van Maurice Ravel uitgevoerd.
Het symfonische gedicht Toteninsel van Sergei Rachmaninov, geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Arnold Böcklin, vormde in 2012 het hoofdbestanddeel van het Allerzielenconcert.

In 2013 werd samen met het Aachener Studentenchor der Katholischen Hochschulgemeinde het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart uitgevoerd.
In 2014 werden drie werken van Franz Schubert uitgevoerd: de Litaney auf das Fest Allerseelen met sopraan Els Bongers, Der Tod und das Mädchen en de vierde symfonie ‘Die Tragische’. De jeugdige celliste Eline Hensels speelde Waldesruhe voor cello en orkest van Antonin Dvorák, de eveneens
jeugdige trompettist Stijn Waterval speelde samen met onze eigen eerste hoboïst, Jo Beckers The Quiet City voor trompet en althobo van Aaron Copland.

In 2015 stond Sibelius centraal met de treurmars In Memoriam, de beroemde Zwaan van Tuonela en als hoogtepunt zijn vioolconcert met als soliste de uit Limburg afkomstige violiste Lisanne Soeterbroek. Ook werd het lied Allerseelen van Richard Strauss uitgevoerd door sopraan Els Bongers in een op verzoek van ArkA geschreven orkestratie van de hand van Roger Niese. In 2016 werd samen met het vrouwenkoor Femmes Vocales de traditie
voortgezet met naast ander werk de wereldpremière van het Requiem van de Maastrichtse componist Rick Debie, geschreven ter nagedachtenis aan de door zelfdoding overleden dochter van de componist.

In 2017 een programma samen met het koor Lingua e Musica met muziek van Schubert, Whitacre, Gjeilo, Brahms en Händel. Dit concert gaf ook een
vooruitblik op Händels Messiah-uitvoeringen in een bewerking van Sybrand van der Werf “opera in de kerk”, uitgevoerd door ArkA in 2018 in de
Lambertuskerk als onderdeel van de Heiligdomsvaart Maastricht. In 2018 was de 19-jarige Yingshan Hu soliste in het pianoconcert van Mozart
nr. 20 in d-klein en werden orkestreringen van liederen van Schubert uitgevoerd door sopraan Kim Savelsbergh en klarinettist Bart van den Hof,
het concert werd afgesloten met Schuberts’ 8e symfonie “Die Unvollendete”.

Het Allerzielenconcert van 2019 begon met Händels’ Concerto Grosso op. 6 nr. 2 gevolgd door de Sonata pour flûte et piano (orkestbewerking) van Poulenc met als soliste Wendy Hul. Verder klonken nog Valse Triste van Sibelius en de Capriol Suite van Warlock. Het concert werd afgesloten met de Serenade op. 44 voor blazers, celli en contrabas van Dvorak. In 2020 vervielen de Allerzielenconcerten als gevolg van de maatregelen gerelateerd aan de Coronapandemie.

Het programma voor 2021 past weer goed in onze bovenvermelde filosofie waarom we zijn gestart met de Allerzielenconcerten:

Beethoven: Marcia Funebre uit de derde symfonie
Ravel: Pavane pour une Infante défunte
Fauré: Élégie met cellososoliste Anna Nagy
Fauré: Pelléas et Mélisande
Gounod: Petite Symphonie voor blazers.