Feest en Vuur, Feestend en dansend de afgrond in Berlage Saxophone Quartet: Lars Niederstrasser, Juani Palop, Eva van Grinsven, Peter Vigh Martijn Cornet – bariton Karin Strobos – sopraan Wijnand van Klaveren – arrangementen Pim Veulings – regie Paul Boereboom – scenografie Programma I Inleiding George Gershwin Cole Porter The man I love Day and Night II Inleiding Werner Richard Heymann […]
10 juni - 10 juni
20:15 - 22:00 uur
25,00
Feest en Vuur, Feestend en dansend de afgrond in
Berlage Saxophone Quartet:
Lars Niederstrasser, Juani Palop, Eva van Grinsven, Peter Vigh
Martijn Cornet – bariton
Karin Strobos – sopraan
Wijnand van Klaveren – arrangementen
Pim Veulings – regie
Paul Boereboom – scenografie
Programma
I Inleiding | George Gershwin Cole Porter |
The man I love Day and Night |
II Inleiding | Werner Richard Heymann Robert Stoltz Erwin Schulhoff |
Irgendwo auf der Welt Salomé Alla Serenata |
III | Paul Godwin Friedrich Hollaender Mischa Spoliansky Erwin Schulhoff |
Ob du glücklich bist Wir sind von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt Heute Nacht oder nie Tango |
IV | Theo Mackeben Kurt Weill Harold Arlen Erwin Schulhoff |
Bei Dir war es immer so schön Fragment uit het eerste deel van de tweede Symphonie Stormy Weather Bass Nachtigall, deel 1: Meditation, voor bassaxofoon |
V | Kurt Weill | Youkali Strijkkwartet deel 1 |
VI | Ray Henderson James Johnson Cole Porter |
You’re the cream in my coffee Charleston Anything goes |
Met muziek van Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill.
De Roaring twenties. Een muzikale en culturele bloeiperiode tussen twee wereldoorlogen in. Glitter en glamour tegenover onheil dat nadert én vers in het geheugen staat gegrift. Een spreekwoordelijke dans op de vulkaan, ongeveer 100 jaar geleden, die verdacht veel weg heeft van onze tijd.
Het Berlage Saxophone Quartet en zangers Karin Strobos en Martijn Cornet brengen in een avondvullend programma een keur aan liederen uit dit woelige interbellum: het tijdperk van de opkomende jazz, bigbands en natuurlijk de opmars van de saxofoon. George Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill passeren de revue in arrangementen van Wijnand van Klaveren.
Hij zet het Saxofoon kwartet in als bigband, orkest en ‘barpiano’ in één. Zij toveren alle denkbare klankkleuren uit hun saxen. Choreograaf en regisseur Pim Veulings ensceneert het geheel in een ongedefinieerde periode.
Crises zijn van alle tijden, en onze reacties daarop lijken beangstigend veel op elkaar: kop in het zand en al feestend de afgrond in.
Een feestelijke voorstelling met een duister randje over naderend onheil en hoe wij mensen daarmee omgaan.
Mensch, Feier!
De Volkskrant over GOLDBERG VARIATIONEN: “Het bewijst hoe geweldig goed ze op elkaar zijn ingespeeld.”
Telegraaf over Karin Strobos in La Cenerentola van Opera Zuid: “Geheel volgens verwachting is de mezzo Karin Strobos in de titelrol het stralende middelpunt”