Cellist Ivan Karizna is gekend om zijn expressieve spel en zijn sterke podiumprésence. Sir Andás Schiff prees hem als een van de beste cellisten van zijn generatie. Karizna won talloze prijzen bij wedstrijden als het Tschaikowski Concours en het Koningin Elisabeth Concours. De afgelopen seizoenen trad hij op met orkesten als Brussels Philharmonic, Stuttgarter Kammerorchester, Chamber Orchestra of Europe en het Montreal Symphony Orchestra. Hij werkt als kamermusicus samen met talloze musici, waaronder Elena Bashkirova, Enrico Pace, Liza Ferschtman en Olli Mustonen.
Pianiste Nare Karoyan groeide op in Yerevan omringd met hedendaagse kunst, LP’s en een piano. Deze overvloed aan kunsten heeft haar blijvend gevormd. Tijdens haar zoektocht naar haar eigen artistieke kwaliteiten had ze de eer te studeren bij persoonlijkheden als Pascal Devoyon, Pierre-Laurent Aimard en Peter Eicher. Een verder bron van inspiratie vormen haar kamermuziekpartners, waaronder Marie-Louise Neunecker, Radovan Vlatkovic en Eszter Haffner.
Franz Schubert Arpeggione Sonate D. 821
Antonin Dvořák Waldesruhe opus 68 nr. 5
Sergei Rachmaninoff Dream opus 38 nr. 5
Robert Schumann Romance opus 94 nr. 3
Igor Strawinsky Parasha Song
Josef Suk Ballade opus 3 nr. 1
Gabriel Fauré Élégie opus 24
Léos Janácek Pohádka
Franz Schubert Nacht und Träume D. 827
Toegang: € 30,-/tot 27 jaar € 20,-
Spectaculaire slotavond met veel muzikale herinneringen en hoogtepunten van Limburgse toppers bij de Kunstdagen. Reeds toegezegd: Fenna Ograjensek, Robert Weirauch, Sef Thissen, Pascal Pittie, Enzo Kok, Kasper Schoonewille, Oxana Thijssen, Ed Spanjaard, Gil Sharon, Jeroen Riemsdijk, Marco Bakker en anderen, waar op dit moment voorbereidende onderhandeling mee worden gevoerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto Ed Spanjaard: Friso Keuris
Tuinconcert Cantarella: Rijm en Ritme
De kinder- en jeugdkoren van de Limburgse koorschool Cantarella olv van dirigent Claudia Franzen presenteren hun programma “Rijm en Ritme, een middag met poëzie en zang.” Met dit thema treden het kinderkoor, tienerkoor, jeugdkoor en jongenskoor: de koren van de Limburgse Koorschool op. Volop muziek dus. De oudere kinderen doen de presentatie. Maar als hoofdmoot de zeer gevarieerde koorzang afgewisseld met enkele solo’s (piano / zang). En tussen de liederen door zullen gedichten te horen zijn, voorgedragen door de kinderen. Programma volgt.
De Limburgse Koorschool
De Limburgse Koorschool is in 1981 opgericht om kinderen op te leiden in koorzang en het plezier van zingen te laten beleven. Kinderen en jeugd in de leeftijd 4 tot 20 jaar komen sinds die tijd vanuit diverse plaatsen in Limburg naar Beek om met elkaar te zingen. In 2014 is een tweede tak ontstaan in Maastricht in samenwerking met Opera Zuid. En in 2023 is een dependance gestart in het Heuvelland.
We zijn een koor-school en dat houdt in dat de kinderen niet alleen zingen in de repetities, maar ook muziek leren in koorscholingslessen. Er wordt aan de hand van liedjes geleerd wat bijvoorbeeld maat en ritme is, er wordt aan koorklank gewerkt en (voor de leeftijd) steeds uitdagender repertoire gezongen. Dit alles vanuit een benadering die is gebaseerd op Kodály, de Hongaarse componist die veel voor muziekonderwijs heeft betekend.
En niet te vergeten wordt er geleerd door ervaring op te doen in optredens, festivals en concoursen, waar met regelmaat prijzen zijn gewonnen. Vooral speciaal zijn de tournees die van tijd tot tijd plaatsvinden. Zo zongen de kinderen in 2022 in A Midsummer Night’s Dream (Britten) van Opera Zuid in grote theaters door het hele land. Het repertoire van de koorschool is heel divers. Beginnend met toegankelijke kinderliedjes die gaandeweg complexer en meerstemmiger worden en ook met regelmaat het klassiek genre betreffen. De koorschool heeft diverse koren, in oplopende leeftijdscategorieën: opmaatjes (kleuterkoor), kinderkoor, tienerkoor en jeugdkoor. De jongens uit deze koren vormen daarnaast nog een jongenskoor. Regelmatig gaan de koorleden na hun tijd bij de koorschool door met en in de muziek, meermaals via een studie aan het conservatorium.
U kunt vooraf aan dit concert eventueel genieten van een heerlijk concert diner, dit bestaat uit:
Prijs per persoon € 37,50, graag vooraf reserveren via deze link , of bel met 085-4010010
Lei Wang and Friends van Philzuid met 14 musici (strijkers)
Musici
Violen – Lei Wang, Malgorzata Michalik, Corinna Baldus, Ana Nebodora, David Ernst, Wilfred Sassen, Roland van Mil, Kaori Oshita
Altviolen – Armen Nazarian, Alès Hrdlicka, Stefano Sancassan
Celli – Anton Ivanov, Jan Baerts
Contrabas – Dennis Pientak
Programma
Pyotr Ilyich Tchaikovsky | Serenade for strings |
Pauze | |
Gustav Holst | St Paul’s Suite |
Astor Piazzolla | Oblivion |
Astor Piazzolla | Primavera Porteña |
Lei Wang studeerde aan het Conservatorium van Shanghai, het Koninklijk Conservatorium Brussel en bij de vermaarde violisten Mihaela Martin, Salvatore Accardo en Boris Belkin.
In de loop van haar carrière won zij diverse toonaangevende prijzen en concoursen. Sinds 2013 is Lei eerste concertmeester bij Philzuid. Zij is artist in residence in seizoen 2023/24 (een samenwerking tussen PLT en Philzuid).
Over het concert schrijft ze: “Ik vind het speciaal om met een voor deze gelegenheid samengesteld strijkorkest een meer casual klassiek concert te geven voor de Kunstdagen Wittem.
De werken van Holst, Tsjaikovski én Piazzolla klinken misschien eenvoudig maar zijn voor strijkers zeer veeleisend. Ik verheug mij erop.”
Philzuid is voor de vierde keer in grote bezetting te gast in Wittem. Zij gaven eerder acte de présence als kamerorkest met werken van Beethoven, Ravel en Wagner, speelden met 15 solisten werken van Mozart en Beethoven en in 2017 hoorden we 18 strijkers in de Verkärte Nacht van Schönberg en het sextet van Brahms in orkestversie. Imposante concert ervaringen!
U kunt vooraf aan dit concert eventueel genieten van een Koningsdiner, dit bestaat uit:
Prijs per persoon € 45,00, graag vooraf reserveren via deze link , of bel met 085-4010010
Blazersensemble Zuiderwind laat nog een laatste keer haar frisse wind waaien in de prachtige concertzaal van kloosterbibliotheek Wittem. Een afscheid waarin we dankbaar terugblikken, maar ons ook van onze meest feestelijke kant laten zien. Het hele land, ja zelfs de Koning viert met ons mee.
Speciaal voor deze gelegenheid heeft het ensemble een greep gedaan uit de geschiedenis van de samenwerking tussen Kunstdagen Wittem en ensemble Zuiderwind. Componisten en arrangeurs uit eigen gelederen, solisten die het dak eraf swingen of u net tot het diepst van uw ziel weten te beroeren, onze eigen presentator Jos Simons die traditiegetrouw de tranen over de wangen laat rollen…. alle emoties passeren de revue. Het belooft een fantastische avond te worden. Wanneer het doek dan toch valt, hopen we u moe maar voldaan achter te laten met maar één doel: Het mooiste concert van het afscheidsjaar!
Programma
Albert Lortzin | Regina ouverture |
Richard Strauss | Serenade |
Donegal bay (fagot-solo) | |
Georges Bizet | Carmen |
Slavische dansen | |
Pauze | |
Armas Järnefelt | Berceuse en pralidium |
Christiaan Janssen | Concertino (enkele delen) |
Txemi Etxebarria | Pajazadda (met solist Vibrafoon) |
Prins Igor |
Blazersensemble Zuiderwind werd opgericht in 2005 onder initiatief van Erik Somers. De leden zijn professionele musici uit Belgisch en Nederlands Limburg die tevens actief zijn in diverse orkesten en academies. De kern van het ensemble is het blaaskwintet. De samenstelling van het ensemble kan echter variëren, zo groeit het ensemble regelmatig uit tot een dubbelblaaskwintet, eventueel aangevuld met contrabas, basklarinet, piano of harp. Ook concerteert Zuiderwind regelmatig samen met solisten waaronder zang, piano, slagwerk en orgel.
De musici van Zuiderwind stellen zich ten doel een veelzijdig en uitdagend repertoire te spelen, kwaliteitsvolle muziek voor ieder publiek. Hierbij zijn zij op zoek naar de ware ensemblecultuur waarin hartstocht en uitdrukkingskracht hand in hand gaan met een weloverwogen gevoel voor kleur en stijl. Naast het spelen van klassieke composities richt Zuiderwind zich op het ontginnen van nieuw repertoire voor blazersensemble, waarbij samenwerking met andere kunstuitingen niet uit de weg wordt gegaan. Ook het arrangeren op maat is hen niet vreemd. Zuiderwind enthousiasmeert tevens jongeren met kunst- educatieprojecten.
Het Lincan Ensemble presenteert zijn nieuwste muzikale project “Musical Journey” als première in Wittem.
Musici
Albert Lincan – viool 1
Giannis Antono – viool 2
Rosario Arena – viola
Martín Álvarez – cello
Simon Toth – contrabas
Florin Lincan – piano
Giani Lincan – piano
Dit concert omvat tal van muziekstukken uit de Balkanlanden Roemenië, Hongarije, Rusland, Turkije, Bulgarije, Tsjechië, die elk een eigen verhaal vertellen. Het ensemble brengt ook composities van bekende componisten zoals Brahms, Liszt, Sarasate, Khachaturian, Bartok, etc., in eigen arrangementen.
Daarnaast worden eigen composities gespeeld in een klassiek arrangement met melancholische en virtuoze melodieën.
Programma
G Lincan (compositie en arrangement ) | Romanian Marsch |
G Lincan (compositie en arrangement ) | Dantela – Lyrische melodie |
Trad. Hu (arrangement G Lincan ) | Hungarian Gypsy Suite |
Trad. Ro (arrangement G Lincan ) | Eu sunt Barbu Lautaru |
Trad. Ro (arrangement G Lincan ) | Hora Martisorului |
Trad. Gipsy (arrangement G Lincan ) | Jelem, Jelem |
Trad. Gipsy (arrangement G Lincan ) | Nane Coha |
Pauze | |
La cules de cucuruz/variatie | |
Pablo de Sarasate | Zigeunerweisen, Op.20 |
G Lincan (compositie en arrangement) | Tambalul Capricios |
Johannes Brahms | Hungarian Dance no 1 |
Johannes Brahms | Hungarian Dance no 5 |
G Lincan (compositie en arrangement) | Poem de dragoste |
Fritz Kreisler (arrangement G Lincan ) | Schon Rosmarin |
Aram Khachaturian (arrangement G Lincan ) | Sabre Dance |
Lincan Ensemble bestaande uit Quintet (viool 1, viool 2, altviool, cello, contrabas) plus tambal en piano spelen tijdens deze eerste auditie, een nieuw muzikaal project “Musical Journey”.
Geheel nieuw muziekprogramma met klassieke muziek in een gecombineerd arrangement met zigeunermuziek, Roemeense muziek van componisten als Georges Boulanger, Grigoras Dinicu, Hongaarse muziek met romances, ceardasuri (csárdás) en verbunk fris ceardas (Hongaarse mannendans), evenals eigen composities bij de eerste auditie.
Giani Lincan en zijn musici staan garant voor een spectaculair openingsconcert
Zeven landen, zeven bergen, achttienduizend hoogtemeters: de Seven Summits van de Alpen. Peter Caelen is naast pianist ook gepassioneerd door de bergen. Tijdens een ruim drie weken durende reis trekt hij in de zomer van 2023 door de Alpen met als doel de hoogste berg van elk Alpenland te beklimmen. Tijdens dit speciale programma neemt hij u aan de hand van beelden en teksten mee op dit bijzondere project.
Olsi Leka en Peter Caelen creëerden eerder al concertprogramma’s met beeld rondom verschillende thema’s en met gerenommeerde fotografen. In 2019 presenteerden ze in het Zwitserse Saas-Fee een programma met historisch fotomateriaal van het Saastal. Hiervoor konden ze putten uit een archief van ruim 4000 foto’s met beelden tot 120 jaar oud.
Voor de liefhebbers wordt er voorafgaand aan het concert een rijkelijk aangeklede Alpenlunch gepresenteerd. Kaiserschmarren mogen uiteraard niet ontbreken!
Toegang: € 30,-/tot 27 jaar € 20,-
U bent van harte uitgenodigd voor de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst op maandag 1 januari 2024 van 12.30 tot 14.30 uur in de Kloosterbibliotheek, Wittem.
De nieuwjaarsbijeenkomst is een goede gelegenheid voor alle inwoners, ondernemers en verenigingen om elkaar te ontmoeten en om nieuwjaarswensen uit te wisselen. Burgemeester Nicole Ramaekers houdt dan ook haar nieuwjaarstoespraak. Traditiegetrouw reikt zij daarna de Uitstralingsprijs 2023* uit. Wij hopen u op nieuwjaarsdag te begroeten!
Voor de komende feestdagen wensen wij u vele mooie momenten en gezelligheid toe. Samen met u hopen wij in 2024 verder te werken aan de toekomst van Gulpen-Wittem.
*Uitstralingsprijs: ieder jaar zet de gemeente een persoon, vereniging, stichting of bedrijf in het zonnetje omdat ze iets bijzonders hebben gedaan het afgelopen jaar. Hij/zij ontvangt op de eerste dag van het nieuwe jaar uit handen van de burgemeester de prestigieuze Uitstralingsprijs. De winnaar heeft met zijn bijzondere prestatie een positieve bijdrage geleverd aan de leefbaarheid en/of heeft de gemeente in een positief daglicht gezet. Het is inmiddels een traditie in de gemeente Gulpen-Wittem om deze prijs op 1 januari uit te reiken. Vorig jaar werd de Uitstralingsprijs uitgereikt aan de Paus Franciscusgroep uit Wijlre.
Feest en Vuur, Feestend en dansend de afgrond in
Berlage Saxophone Quartet:
Lars Niederstrasser, Juani Palop, Eva van Grinsven, Peter Vigh
Martijn Cornet – bariton
Karin Strobos – sopraan
Wijnand van Klaveren – arrangementen
Pim Veulings – regie
Paul Boereboom – scenografie
Programma
I Inleiding | George Gershwin Cole Porter |
The man I love Day and Night |
II Inleiding | Werner Richard Heymann Robert Stoltz Erwin Schulhoff |
Irgendwo auf der Welt Salomé Alla Serenata |
III | Paul Godwin Friedrich Hollaender Mischa Spoliansky Erwin Schulhoff |
Ob du glücklich bist Wir sind von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt Heute Nacht oder nie Tango |
IV | Theo Mackeben Kurt Weill Harold Arlen Erwin Schulhoff |
Bei Dir war es immer so schön Fragment uit het eerste deel van de tweede Symphonie Stormy Weather Bass Nachtigall, deel 1: Meditation, voor bassaxofoon |
V | Kurt Weill | Youkali Strijkkwartet deel 1 |
VI | Ray Henderson James Johnson Cole Porter |
You’re the cream in my coffee Charleston Anything goes |
Met muziek van Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill.
De Roaring twenties. Een muzikale en culturele bloeiperiode tussen twee wereldoorlogen in. Glitter en glamour tegenover onheil dat nadert én vers in het geheugen staat gegrift. Een spreekwoordelijke dans op de vulkaan, ongeveer 100 jaar geleden, die verdacht veel weg heeft van onze tijd.
Het Berlage Saxophone Quartet en zangers Karin Strobos en Martijn Cornet brengen in een avondvullend programma een keur aan liederen uit dit woelige interbellum: het tijdperk van de opkomende jazz, bigbands en natuurlijk de opmars van de saxofoon. George Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill passeren de revue in arrangementen van Wijnand van Klaveren.
Hij zet het Saxofoon kwartet in als bigband, orkest en ‘barpiano’ in één. Zij toveren alle denkbare klankkleuren uit hun saxen. Choreograaf en regisseur Pim Veulings ensceneert het geheel in een ongedefinieerde periode.
Crises zijn van alle tijden, en onze reacties daarop lijken beangstigend veel op elkaar: kop in het zand en al feestend de afgrond in.
Een feestelijke voorstelling met een duister randje over naderend onheil en hoe wij mensen daarmee omgaan.
Mensch, Feier!
De Volkskrant over GOLDBERG VARIATIONEN: “Het bewijst hoe geweldig goed ze op elkaar zijn ingespeeld.”
Telegraaf over Karin Strobos in La Cenerentola van Opera Zuid: “Geheel volgens verwachting is de mezzo Karin Strobos in de titelrol het stralende middelpunt”
Fenna Ograjensek – sopraan
Robert Weirauch – piano
Programma
Brettl Lieder – Schönberg | Galathea Der Genügsamerliebhaber Einfältigeslied Arie aus dem Spiegel von Ardadia |
Tierverse – Dessau/Brecht | Das PferdDer Rabe Der Igel Die Kellerassel |
6 Einfache Lieder – Korngold | Schneeglöckchen Ständchen Liebesbriefchen Sommer |
Favorieten van Marlène Dietrich | Lili Marleen Sag mir wo die Blumen sind Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt |
Duitse schlagers uit de jaren 20 | Wenn die Sonja Russisch tanzt Ein Freund, ein guter Freund Mein kleiner, grüner Kaktus Irgendwo auf der Welt |
Slot | Wenn ich mir was wünschen dürfte Johnny, wenn du Geburtstag hast Mary kam vom Gold’nen Strande |
Die Goldene Zwanziger
Of Die Goldene Zwanziger echt zo glanzend waren als de uitdrukking suggereert mag worden betwijfeld. Een gouden tijd ongetwijfeld voor de kleine bovenlaag die het economisch voor de wind ging; een gouden tijd ook voor de kunst, dans, mode, film en theater. Goud én klatergoud, en daarnaast veel armoede , honger, ellende. Een stad en een tijd vol tegenstellingen: hyperinflatie in de vroege jaren twintig en economische groei in de jaren daarna; vrolijk vermaak versus grimmige politieke tegenstellingen; seksuele losbandigheid en radicale experimenten tegenover reactionaire tendensen en opkomend fascisme. Ondanks – of misschien wel dankzij – al deze tegenstellingen was Berlijn in de jaren twintig dé bruisende, moderne en jachtige metropool van Europa. Van heinde en verre kwamen kunstenaars, schrijvers, acteurs, gelukszoekers en andere nieuwsgierigen met eigen ogen kijken of de stad haar faam als ‘de stad die nooit slaapt’ waarmaakte. Zij werden niet teleurgesteld.
* Bron: Bart-Jan de Graaf
We leven nu 100 jaar later… Aan de ene kant leven we in een tijd waarin alles mogelijk lijkt; we gaan 5 keer per jaar op vakantie, we kopen elke week nieuwe kleding en eten & drinken wat we willen. Aan de andere kant woedt er een oorlog in Europa, wordt het verschil tussen arm en rijk steeds groter en de klimaatcrisis loopt volledig uit de hand. Een radeloze mensheid lijkt het spoor volledig bijster en bedreigt haar eigen voortbestaan als nooit tevoren.
De droom van een betere wereld blijft schrijnend actueel. Hoe zal men over honderd jaar op onze tijd terugkijken?
Sopraan Fenna Ograjensek en pianist Robert Weirauch nemen u mee naar Die Goldene Zwanziger; een periode van ongekende artistieke bloei en vernieuwing. Hoe verhoudt deze tijd zich tot nu? Geniet van muziek van o.a. Duitse filmmuziek uit de twintiger jaren (Marlène Dietrich), de eerste schlagers maar ook de uit Amerika overgewaaide Charleston!
OVER DE ARTIESTEN
Fenna Ograjensek, sopraan, is een veelgevraagd én veelzijdige zangeres. Zij staat bekend om haar warme stemgeluid, muzikaliteit en connectie met haar publiek.
Als operazangeres werkte zij met gezelschappen als Holland Opera, Opera Spanga, Opera Zuid en vele andere.
Als cultureel verbinder wil Fenna haar talenten inzetten om een bijdrage te leveren aan een bruisend cultureel leven in de regio Sinds 2016 is ze artistiek leider van het Zomerfestival Voerendaal en in 2018 richtte ze samen met Sybrand van der Werf het nieuwe operagezelschap Opera Compact op.
Robert Weirauch (1974) studeerde piano en compositie aan het Conservatorium Maastricht, bij respectievelijk Tonie Ehlen en John Slangen. Vanaf 2006 is hij werkzaam aan het Conservatorium Maastricht als pianocoach, waarbij hij voornamelijk blazers begeleidt. Daarnaast speelt hij piano en celesta bij philharmonie zuidnederland en speelt hij kamermuziek en liedrecitals.