Feest en Vuur, Feestend en dansend de afgrond in
Berlage Saxophone Quartet:
Lars Niederstrasser, Juani Palop, Eva van Grinsven, Peter Vigh
Martijn Cornet – bariton
Karin Strobos – sopraan
Wijnand van Klaveren – arrangementen
Pim Veulings – regie
Paul Boereboom – scenografie
Programma
I Inleiding | George Gershwin Cole Porter |
The man I love Day and Night |
II Inleiding | Werner Richard Heymann Robert Stoltz Erwin Schulhoff |
Irgendwo auf der Welt Salomé Alla Serenata |
III | Paul Godwin Friedrich Hollaender Mischa Spoliansky Erwin Schulhoff |
Ob du glücklich bist Wir sind von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt Heute Nacht oder nie Tango |
IV | Theo Mackeben Kurt Weill Harold Arlen Erwin Schulhoff |
Bei Dir war es immer so schön Fragment uit het eerste deel van de tweede Symphonie Stormy Weather Bass Nachtigall, deel 1: Meditation, voor bassaxofoon |
V | Kurt Weill | Youkali Strijkkwartet deel 1 |
VI | Ray Henderson James Johnson Cole Porter |
You’re the cream in my coffee Charleston Anything goes |
Met muziek van Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill.
De Roaring twenties. Een muzikale en culturele bloeiperiode tussen twee wereldoorlogen in. Glitter en glamour tegenover onheil dat nadert én vers in het geheugen staat gegrift. Een spreekwoordelijke dans op de vulkaan, ongeveer 100 jaar geleden, die verdacht veel weg heeft van onze tijd.
Het Berlage Saxophone Quartet en zangers Karin Strobos en Martijn Cornet brengen in een avondvullend programma een keur aan liederen uit dit woelige interbellum: het tijdperk van de opkomende jazz, bigbands en natuurlijk de opmars van de saxofoon. George Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill passeren de revue in arrangementen van Wijnand van Klaveren.
Hij zet het Saxofoon kwartet in als bigband, orkest en ‘barpiano’ in één. Zij toveren alle denkbare klankkleuren uit hun saxen. Choreograaf en regisseur Pim Veulings ensceneert het geheel in een ongedefinieerde periode.
Crises zijn van alle tijden, en onze reacties daarop lijken beangstigend veel op elkaar: kop in het zand en al feestend de afgrond in.
Een feestelijke voorstelling met een duister randje over naderend onheil en hoe wij mensen daarmee omgaan.
Mensch, Feier!
De Volkskrant over GOLDBERG VARIATIONEN: “Het bewijst hoe geweldig goed ze op elkaar zijn ingespeeld.”
Telegraaf over Karin Strobos in La Cenerentola van Opera Zuid: “Geheel volgens verwachting is de mezzo Karin Strobos in de titelrol het stralende middelpunt”
Fenna Ograjensek – sopraan
Robert Weirauch – piano
Programma
Brettl Lieder – Schönberg | Galathea Der Genügsamerliebhaber Einfältigeslied Arie aus dem Spiegel von Ardadia |
Tierverse – Dessau/Brecht | Das PferdDer Rabe Der Igel Die Kellerassel |
6 Einfache Lieder – Korngold | Schneeglöckchen Ständchen Liebesbriefchen Sommer |
Favorieten van Marlène Dietrich | Lili Marleen Sag mir wo die Blumen sind Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt |
Duitse schlagers uit de jaren 20 | Wenn die Sonja Russisch tanzt Ein Freund, ein guter Freund Mein kleiner, grüner Kaktus Irgendwo auf der Welt |
Slot | Wenn ich mir was wünschen dürfte Johnny, wenn du Geburtstag hast Mary kam vom Gold’nen Strande |
Die Goldene Zwanziger
Of Die Goldene Zwanziger echt zo glanzend waren als de uitdrukking suggereert mag worden betwijfeld. Een gouden tijd ongetwijfeld voor de kleine bovenlaag die het economisch voor de wind ging; een gouden tijd ook voor de kunst, dans, mode, film en theater. Goud én klatergoud, en daarnaast veel armoede , honger, ellende. Een stad en een tijd vol tegenstellingen: hyperinflatie in de vroege jaren twintig en economische groei in de jaren daarna; vrolijk vermaak versus grimmige politieke tegenstellingen; seksuele losbandigheid en radicale experimenten tegenover reactionaire tendensen en opkomend fascisme. Ondanks – of misschien wel dankzij – al deze tegenstellingen was Berlijn in de jaren twintig dé bruisende, moderne en jachtige metropool van Europa. Van heinde en verre kwamen kunstenaars, schrijvers, acteurs, gelukszoekers en andere nieuwsgierigen met eigen ogen kijken of de stad haar faam als ‘de stad die nooit slaapt’ waarmaakte. Zij werden niet teleurgesteld.
* Bron: Bart-Jan de Graaf
We leven nu 100 jaar later… Aan de ene kant leven we in een tijd waarin alles mogelijk lijkt; we gaan 5 keer per jaar op vakantie, we kopen elke week nieuwe kleding en eten & drinken wat we willen. Aan de andere kant woedt er een oorlog in Europa, wordt het verschil tussen arm en rijk steeds groter en de klimaatcrisis loopt volledig uit de hand. Een radeloze mensheid lijkt het spoor volledig bijster en bedreigt haar eigen voortbestaan als nooit tevoren.
De droom van een betere wereld blijft schrijnend actueel. Hoe zal men over honderd jaar op onze tijd terugkijken?
Sopraan Fenna Ograjensek en pianist Robert Weirauch nemen u mee naar Die Goldene Zwanziger; een periode van ongekende artistieke bloei en vernieuwing. Hoe verhoudt deze tijd zich tot nu? Geniet van muziek van o.a. Duitse filmmuziek uit de twintiger jaren (Marlène Dietrich), de eerste schlagers maar ook de uit Amerika overgewaaide Charleston!
OVER DE ARTIESTEN
Fenna Ograjensek, sopraan, is een veelgevraagd én veelzijdige zangeres. Zij staat bekend om haar warme stemgeluid, muzikaliteit en connectie met haar publiek.
Als operazangeres werkte zij met gezelschappen als Holland Opera, Opera Spanga, Opera Zuid en vele andere.
Als cultureel verbinder wil Fenna haar talenten inzetten om een bijdrage te leveren aan een bruisend cultureel leven in de regio Sinds 2016 is ze artistiek leider van het Zomerfestival Voerendaal en in 2018 richtte ze samen met Sybrand van der Werf het nieuwe operagezelschap Opera Compact op.
Robert Weirauch (1974) studeerde piano en compositie aan het Conservatorium Maastricht, bij respectievelijk Tonie Ehlen en John Slangen. Vanaf 2006 is hij werkzaam aan het Conservatorium Maastricht als pianocoach, waarbij hij voornamelijk blazers begeleidt. Daarnaast speelt hij piano en celesta bij philharmonie zuidnederland en speelt hij kamermuziek en liedrecitals.
Concertlocatie: Scala (ingang Pelgrimsoord Klooster Wittem, Wittemer Allee 34)
Zonder reserveren te bezoeken.
Entree: Vrije gave.
Duo Ultreya
In het kader van de European Days of the Camino verzorgt Duo Ultreya een concert met pelgrimsliederen rondom de Camino naar Santiago de Compostella. Al luisterend is het alsof u pelgrimeert over de Camino.
Duo Ultreya – Martina Diessner en Peter van Wonterghem – spelen pelgrimsliederen uit de voorbije eeuwen vanaf de 12e eeuw. Zij begeleiden zichzelf op zelfgebouwde en gereconstrueerde instrumenten uit de middeleeuwen. Tussen de liederen klinken enkele korte pelgrimsverhalen of -teksten.
Dit unieke concert is een samenwerking tussen de Stichting Kunstdagen Wittem en Klooster Wittem.
Feestelijke Slotavond
Fenna Ograjensek – sopraan,
Marco Bakker – bariton,
Robert Weirauch – piano.
Marco Bakker en Fenna Ograjensek, 2 generaties zangers met liederen, opera, operette en musicals. Uniek in Wittem!
Programma
Dichterliebe – Schumann | Im wunderschönen Monat Mai Ich will meine Seele tauchen |
Italienisches Liederbuch – Wolf | Auch kleine Dingen können dich entzücken Wer rief dich denn? Wie lange schon war mein Verlangen? Ich hab in Penna einen Liebster wohnen |
Lieder Schubert | Gute Nacht Der Lindenbaum Ständchen An die Musik |
Lieder op. 43 – Brahms | Von ewiger Liebe Die Mainacht |
Mozart opera | Hai gia vinta la causa Porgi amor Bei Männern welche Liebe fühlen |
Pauze | |
Favorieten uit de operette | Weisst du es noch? Dunkelrote Rosen Meine Lippen sie küssen so heiss Lippen schweigen |
Let’s go to the musical! | Some enchanted evening A little bit in love One hand one heart Lonely town The impossible dream |
Marco Bakker debuteerde in 1965 tijdens het Holland Festival met de mannelijke hoofdrol in de opera “ De Droom” van de Nederlandse componist Ton de Leeuw, waarna de titelrol volgde in Monteverdi’s “Orfeo” in hetzelfde festival o.l.v Bruno Maderna.
In zijn lange loopbaan bouwde Marco een breed opera- operette en concertrepertoire op en werd uitgenodigd in diverse concertzalen in binnen-en buitenland. Hij was prijswinnaar in de internationale vocalistenconcoursen van München, ’s Hertogenbosch en Rio de Janeiro. Marco Bakker is een veel gevraagd concertzanger. Hij zong al meer dan 300 maal de Christuspartij in Bach’s “Mattheus Passion” o.a. in Berlijn, Antwerpen, Londen, Wenen en Amsterdam. De afgelopen jaren maakte Marco Bakker concerttournees in Canada en het Caribisch gebied. In Nederland verwierf hij vooral bekendheid door zijn vele Televisie-en Radioprogramma’s en de jaarlijkse Nieuwjaarsconcerten zoals “Ein Abend in Wien” en “Wien bleibt Wien”.
Marco heeft nog steeds niet te klagen over aanbiedingen in binnen- en buitenland, zijn fantastische stem is uniek. Weinig zangers is het gegeven om op hoge leeftijd nog zo prachtig te kunnen zingen als Marco Bakker. Een jong klinkende stem, gave techniek en verbluffend interpretatievermogen. Het lijkt alsof Marco de laatste jaren ‘nieuwe’’ registers open trekt. Het is een waar genoegen om naar deze zanger te luisteren.
Fenna Ograjensek, sopraan, is een veelgevraagd én veelzijdige zangeres. Zij staat bekend om haar warme stemgeluid, muzikaliteit en connectie met haar publiek. Fenna studeerde eerst klassieke zang en opera aan het Maastrichts’ Conservatorium bij Yvonne Schiffelers en vervolgde haar studie aan The Juilliard School in New York bij Edith Bers waar ze haar graduate diploma behaalde. Momenteel wordt Fenna gecoacht door Gemma Visser.
Als operazangeres was Fenna twee jaar verbonden als Young Artist aan de Florida Grand Opera in Miami. Tegenwoordig werkt zij als freelance zangeres. Zo werkte zij samen met o.a. Opera Zuid, Central City Opera, New Jersey Opera Theater, Zomeropera Alden Biesen, Holland Opera en het Théâtre du Capitole in Toulouse. Haar concerten brachten haar naar grote concertzalen over de hele wereld, zoals Carnegie Hall, het Concertgebouw Amsterdam en Konzerthaus Freiburg.
Als cultureel verbinder wil Fenna haar talenten inzetten om een bijdrage te leveren aan een bruisend cultureel leven in de regio waar ze woont. Ze organiseerde samen met Limburgse collega-artiesten het Mijn Barbaraconcert met het Metropole Orkest, maakte drie succesvolle producties met Opera 2.0; El Rey (over politicus Jos van Rey), De Berg van Tom (over de Olympische strijd van Tom Dumoulin) en Lijf Live; Liefde in tijden van corona en bedacht talloze concertprogramma’s.
Van 2007 tot 2021 was ze de drijvende kracht achter de Stichting Muziek Jong voor Oud. Vanaf het eerste uur is ze artistiek leider van het Zomerfestival Voerendaal, dat in 2020 haar eerste lustrum vierde. In 2018 richtte ze samen met Sybrand van der Werf het nieuwe operagezelschap Opera Compact op, waarvoor ze zakelijk leider is.
Robert Weirauch (1974) studeerde piano en compositie aan het Conservatorium Maastricht, bij respectievelijk Tonie Ehlen en John Slangen. Vanaf 2006 is hij werkzaam aan het Conservatorium Maastricht als pianocoach, waarbij hij voornamelijk blazers en zangers begeleidt. Daarnaast speelt hij piano en celeste bij Philharmonie Zuidnederland en geeft hij kamermuziek en liedrecitals. Sinds kort is hij ook werkzaam als dirigent bij het Geleens Mannenkoor Mignon als opvolger van Sonja Feenstra.
Inleiding door Toine Sporken 18.30u
Hannes Minnaar – Meesterpianist
Programma
Shostakovich | Preludes en Fugas van Boek I & II, Op. 87 |
Pauze | |
Chopin | 24 preludes Op. 28 |
Pers en publiek beschrijven Hannes Minnaar als een pianist die de essentie van de muziek weet over te brengen. Ze prijzen zijn spontaniteit, natuurlijk spel en ongedwongenheid, die niet in oppervlakkigheid verzandt. Minnaar won erkenning onder andere bij het Concours de Genève (2008, 2e prijs) en de Koningin Elisabethwedstrijd (2010, 3e prijs). In 2016 kreeg hij de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt.
Minnaar treedt als solist en met orkest op in heel Europa en daarbuiten. Herbert Blomstedt, Antony Hermus, Xian Zhang en Jirí Belohlávek zijn enkele van de dirigenten waarmee hij samenwerkte.
Tevens is hij een gepassioneerd kamermusicus, onder andere in het Van Baerle Trio dat hij met Maria Milstein en Gideon den Herder oprichtte.
Zijn opname van Beethovens Keizersconcert met het Nederlands Symfonieorkest en Jan Willem de Vriend werd verkozen tot aanbevolen opname door het BBC Radio 3-programma Building a Library.
Ook zijn solo-cd’s worden lovend ontvangen.
Over zijn debuut-cd met werken van Rachmaninoff en Ravel schreef Gramophone: ‘Hij is een overtuigend klankschilder en een vurig Romanticus. Een natuurtalent met een gedurfde inslag.’
Over Nox, zijn cd met werken van Schumann, Ravel en een speciaal gecomponeerde cyclus van Robert Zuidam, schreef Het Parool: ‘Minnaar voegt zich in het rijtje met de grote pianisten van onze tijd.’ Zijn opname van de Goldbergvariaties kreeg eveneens veel bijval, waaronder een Diapason d’Or.
Onder de hoogtepunten in het seizoen van 2022-23 zijn een recital met de 24 preludes en fuga’s opus 87 van Dmitri Sjostakovitsj (die ook op cd worden uitgebracht), de Nederlandse premiere van Jörg Widmanns Trauermarsch met het Radio Filharmonisch Orkest en James Gaffigan bij een ZaterdagMatinee in het Concertgebouw en een recitalprogramma dat hij in het Verenigd Koninkrijk ten gehore zal brengen.
Hannes Minnaar bespeelt thuis o.a. een Erard-vleugel uit 1858, die hij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Jong Talent Klas Maastricht: crème de la crème
Eerder al verraste de Jong Talentklas van het Conservatorium Maastricht (Zuyd Hogeschool) het publiek bij de Kunstdagen Wittem. Maar ook elders krijgen de talenten steeds meer voet aan de grond, bij concerten en concoursen in binnen- en buitenland, tot aan Leipzig toe. Twee jonge pianisten traden al op bij Podium Witteman, zij zijn ook nu van de partij in het Klooster van Wittem.
De actieradius van de JTK reikt steeds verder, niet zelden leggen ouders en kinderen elke zaterdag vele kilometers af naar Maastricht voor een lesdag van zes (!) uur, gegeven door een team van muziekdocenten o.l.v. Alejandro Serena. Dit alles dient als voorbereiding op een professionele muziekopleiding in Maastricht of elders.
Alejandro Serena neemt opnieuw een keur aan muzikaal talent mee naar Wittem: uw ogen geloven niet wat de oren horen.
Het Lied van de Kaukasus
De voorstelling Het Lied van de Kaukasus vertelt het verhaal van deze regio, met name van de landen Georgië, Armenië en Azerbeidzjan, waarbij muziek en poëzie uit de drie landen de leidraad zal zijn.
Korte historische schetsen worden gevolgd door literatuur of muziek. Het verhaal neemt Peter van Nunen voor zijn rekening, die al vaker tijdens de Kunstdagen optrad. De muziek wordt verzorgd door de Armeense zangeres Lilit, de Azerbeidzjaanse violist en tenor Rauf Berman en de Russische pianiste Sofia Shapiro. U krijgt een beeld van een multinationale en multiculturele streek, waarin duidelijk wordt dat muziek geen grenzen kent.
Programma
Liefdesliederen (onvoorwaardelijke overgave, droom van de ridder op het witte paard);
de noordelijke Poesjkin die zijn Kaukasische lief maar niet kan vergeten; liederen over de prachtige de natuur, van de jonge lente tot aan de wintersneeuw; loflied op Jerevan, maar ook een ode aan het verloren land van de verbannen Armenen.
Muziek van Babadzjanjan, Paliasjvili, Satoents, Komitas en van Rachmaninov.
Liedteksten van Bejboetov, Goelijev, Tsjarents en Sevak, maar ook van Russen die verliefd waren op de Kaukasus, zoals Poesjkin en Lermontov
Historische inleiding door dhr. Kees Schaapveld
Muzikale uitvoering door Ultreya en Pandora, met als bezetting:
Willem Carpentier – verteller, zang, doedelzak
Martina Diessner – draailier, cister, sleutelviool, zang
Marcel Ketels – fluiten en dulciaan
Bart Roose – luit, barok-gitaar, aartsluit, percussie
Peter Van Wonterghem – doedelzak, hakkebord
Xavier Verhelst – gamba’s.
Programma 1572 – 1672 Rampjaar
DEEL I | |
P. Phalesius | Almande d’Egmont |
Inleiding door dhr. Kees Schaapveld | |
Een nieu liedeken van de geuzen (1567) | |
J. Walther | Kanon |
Vanden Slach geschiet by Mook (1574) | |
D. Ortiz | Recercada |
Wat nieus sal ick u verclaren (1576) | |
C. De Rore | Ancor che col partire |
Wat baed u de voochdy der Landen (1579) | |
G. Gastoldi | A lieta vito |
Pauze | |
DEEL II | |
M. Praetorius | Branle Double |
Inleiding door dhr. Kees Schaapveld | |
Triump Ghesangh (1632) | |
J. Van Eyck | Wilhelmus van Nassouwen |
Victory-lied van de stad Mastricht (1632) | |
F. Corbetta | Air de Trompette |
D’Oranje-Sleutel (1674) | |
A. Philidor | Marche du Prince d’Orange |
Roerige tijden in “Limburg” Rampjaar 1672
Dit jaar herdenken we op veel plaatsen in Nederland de jaren 1572 en 1672. In 1572 namen de Geuzen Den Briel in als eerste ‘bevrijde’ stad in de Nederlanden. Het herdenkingscomité noemt dat de ‘geboorte van Nederland’. In 1672 veroverde Lodewijk XIV een groot deel van de Nederlandse Republiek.
Dat staat bekend als het Rampjaar, dat bijna leidde tot het einde van die Republiek. Die jaren verliepen in Overmaas – wat we nu Zuid-Limburg noemen – echter wel anders dan in de Noordelijke Nederlanden.
De gewapende strijd tegen de Spaanse overheersing begon in 1568 met invallen vanuit het Oosten.
In Groningen won de broer van Willem van Oranje op 23 mei de Slag bij Heiligerlee, maar werd daarna verslagen. In het Zuiden vonden drie invasies plaats, in 1568, 1572 en 1574. Ze mislukten uiteindelijk alle drie. Voor ons is de invasie van september 1568 het belangrijkst, want toen had Willem van Oranje zijn hoofdkwartier in het kasteel van Wittem. De tweede invasie in 1572 volgde op de inname van Den Briel en andere plaatsen in Holland en Zeeland.
Historicus Kees Schaapveld zal de belangrijkste gebeurtenissen toelichten.
Het muzikale repertoire sluit met ’Limburgse’ feiten aan bij de belangrijkste gebeurtenissen die in de periode 1572-1672 hebben plaatsgevonden. We horen liederen van de Beeldenstorm in Sint-Truiden (1566), de slag bij Mook (1574), de verovering van Maastricht door Parma (1579), de verovering van Maastricht in 1632 door Frederik Hendrik, en uiteindelijk de aanval van Lodewijk XIV (1672).
Het Wilhelmus kan eventueel een rode draad zijn. Natuurlijk horen we het lied in zijn originele versie (Valerius), maar het komt ook voor in werk van Van Eyck. De liederen worden gecombineerd met instrumentale muziek van Cypriano de Rore (werkte aan het hof van Margaretha van Parma), Orlando Lassus, Jacob van Eyck, Sweelinck, Constantijn Huvgens en anderen. De gebruikte instrumenten zijn of historische instrumenten uit de 17e eeuw, dan wel zelf (na)gebouwd.
Uitvoerenden:
Marc Huynen – trompet
Jo Didderen – contrabas
David Laborier – gitaar
Onder de majestueuze bomen in de voormalige buitenkapel van de Kloostertuin optredens van jonge blazers uit de regio en een combo van trompettist Marc Huynen. De noten tuimelen door de bladeren.
De SLIMVitzkids (voor de pauze)
De Vitzkids is een jeugd bigband. De muzikanten zijn tussen de 8 en 16 jaar en zijn leerlingen van de muziekscholen van Heerlen, Aken en Maastricht. De band wordt kundig gecoacht door trompettist Marc Huynen. Het repertoire bestaat uit swingende, groovy jazzcomposities van oa. Art Blakey, Joe Zawinul en Herbie Hancock.
Doelstelling: jonge muzikanten al vroeg in aanraking brengen met jazzmuziek, met veel aandacht voor improvisatie, samenspel en speelplezier.
Er is ruimte voor fun en spontaniteit met soli voor ieder op elk niveau. Bigband the SLIM Vitzkids, is een van de van de weinige orkesten in Nederland die je letterlijk en figuurlijk ziet groeien.
De band speelde al met beroemde muzikanten zoals Benjamin Herman en Eric Vloeimans
Marc Huynen trio (na de pauze)
De Heerlense trompettist Marc Huynen speelt met zijn trio stukken van zijn laatste 2 cd’s: Heevesj en Retrouvailles. Dit repertoire omvat zowel klassieke thema’s als ook bekende Limburgse liedje welke worden bewerkt tot jazzmuziek.
Werken van o.a. Fauré, Monteverdi, Bach en Purcell maar ook Wiel Knipa en Beppie Kraft worden met een jazz-feel gespeeld, waarbij improvisatie centraal staat.
Laat u zich verrassen.
Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor de Luxemburgse topgitarist David Laborier.
U wordt ontvangen in de gerestaureerde refter van het klooster Wittem met een amuse en een aperitief. Daarna genieten we van het eerste muzikale optreden van het strijkersduo in de sfeervolle bibliotheek. Aansluitend wordt het diner geserveerd in de gerestylde Gerarduszaal.
Het culinaire 4 gangen diner is inclusief wijnarrangement, water en koffie.
We onderbreken het culinaire genoegen nog een keer met een muzikaal optreden in de bibliotheek.
Voor u speelt het het Eurasia Duo (altviool, cello) verrassende, luisterrijke composities van Bach, Brahms, Bizet, Strauss, Weber en vele anderen.
Geniet en eet smakelijk !